Sistemul de alimentare la motorul cu carburator

Motorul cu carburator – functionarea sistemului de alimentare

Motorul cu carburator Rezervorul de combustibil la motorul cu carburator (1) se foloseste la inmagazinarea unui nivel de combustibil (benzina sau motorina), asigurind un parcurs de 300-600 km. Capacitatea este de 40-60 l pentru autoturisme si 150-200 l pentru autocamioane (pentru motorina 500-800 l). Se confectioneaza din tabla de otel, avand pereti despartitori (2) pentru amortizarea socurilor provocate de combustibil la viraje si la denivelarile drumului. Uneori, in conducta de alimentare (3), se gaseste o sita de filtrare. Conducta este astupata de un buson special (4) prevazut cu o supapa (dubla de aer) care pune rezervorul in legatura cu atmosfera (de vapori) impotriva suprapresiunii. De asemenea, rezervorul este prevazut cu racordul (6) de legatura cu pompa de alimentare si un racord de retur (8) al surplusului de combustibil. In interior este amplasat traductorul de nivel (5), iar in partea inferioara, un buson de golire (7).
rezervorul de combustibilRezervorul de combustibil (1) poate avea diverse forme geometrice, de obicei paralelice, dupa posibilitatea de amplasare pe automobil – lateral sau sub scaunul conducatorului auto.
Filtrele ele combustibil la motorul cu carburator retin impuritatile din combustibil. Pentru MAS se folosesste filtrul brut de decantare a benzinei, montat linga rezervor, sau pentru filtrarea fina, un filtru pe conducta dintre pompa de alimentare si carburator.
– Filtrul de filtrare fina a benzinei (a) functioneaza astfel: benzina intra prin racordul 1in corpul filtrului (2), din material plastic, trece prin orificiile exterioare ale elementului filtrant cu hartie micronica (3), iese prin tubul perforat central si este trimisa in carburator prin racordul (4) (impuritatile fiind retinute in filtru).
– Filtrul de motorina folosit la MAC (h, c) este sub forma unei baterii de doua filtre inseriate, de aceeasi constructie, diferind doar cupa, care la primul filtru este din sticla si are rol de pahar decantor, iar la al doilea filtru este din tabla; primul filtru are rol de filtrare bruta, desi are acelasi tip de element fil¬trant, in timp ce al doilea are rol de filtrare fina.
Motorina trimisa de la pompa de alimentare intra prin racordul capacului filtrului 1, trece prin elementul filtrant 2 din exterior spre interior, apoi prin tu¬bul perforat central si capac este condusa spre filtrul fin, impuritatile grosiere si apa decantandu-se in cupa de sticla 3. Elementele sunt asamblate intre ele prin suruburi de prindere 4.
In filtrul fin la motorul cu carburator, circuitul este acelasi, dar sunt retinute impuritatile ce au trecut de primul filtru, iar de aici motorina este trimisa la pompa de injectie. Bateria de filtre de tipul acesta este folosita la motorul D 797-05.
Filtrul de combustibil la motorul cu carburator
La motorul D 2156 HMN 8, se poate utiliza fie o baterie cu doua filtre, descrise mai sus, fie combinatie dintr-un filtru de tipul filtrului grosier (fig. 6.15, b) si un filtru cu elementul filtrant 2 din pasla, inchis intr-un corp metalic. Fixarea filtrelor pe motor se face prin suportul 6, iar purjarea prin supapa 5.
La unele MAC, de pe autocamioane se poate utiliza o baterie de doua filtre de tipul prezentat in fig. 6.15, c (MAN, DAF. IVECO). Filtrul de motorina poate fi prevazut cu pompa de amorsare 7 cu membrana, cind pompa de injectie rotativa este de tip Bosch (BMW, Mercedes etc.).
Pompele de combustibil la motorul cu carburator (pompa de alimentare).
Pompa de alimentare are rolul de a absorbi combustibilul din rezervor si de a-l trimite pe conductele de legatura cu carburatorul. La MAS se folosesc pompele cu diafragma.
Unele automobile folosesc pompe electrice de tip submersibil, montate in rezervor, sau nesubmersibile, montate pe conducta dintre rezervor si filtru, in special pentru automobilele cu benzina., iar altele, pompe antrenate pneumatic.
Pompa cu diafragma (membrana) la motorul cu carburator este de tip aspiro-respingatoare si se compune din: corpul 1 cu diafragma 3, arcul de actionare 4, tija 5 si mecanismul de comanda (pirghia 6, arcul de readucere 7 si parghia de amorsare manuala 8) si capacul 2, care contine camera de combustibil pentru amorsarea pompei, sita de filtrare si supapele de aspiratie 9 si evacuare 10. Pompa este pusa in functiune de excentricul 11 de pe arborele cu came.
Schema pompa de alimentare la motorul cu carburatorFunctionare: cand excentricul II ataca parghia 6, tija 5 trage membrana 3 in jos, creand depresiune in camera de combustibil 2 si deschide supapa de aspi¬ratie 9, absorbind benzina din rezervor; dupa ce excentricul s-a rotit, arcul 4 readuce membrana si parghia 6 in pozitia initiala, refuland combustibil prin su¬papa de refulare in circuit prin conducta de legatura la carburator (pentru MAS) sau la filtrele de combustibil (pentru D 797-05). Arcul membranei este tarat la o presiune de refulare de 1,2-1,5 bari.
Pentru motorul cu carburator pompa de alimentare cu membrana se autoregleaza, astfel la un consum redus in conducta din circuitul de refulare a pompei de alimentare se creaza o suprapresiune, care se transmite in camera de deasupra membranei, deformind-o. Ca urmare cursa activa se micsoreaza si debitul se reduce. Se monteaza pe blocul motor si este actionata de excentricul de pe arborele cu came (Dacia. D 797-05), sau direct la capatul arborelui cu came (OLTCIT, Renault).


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*