Ambreiajul patineaza sau nu cupleaza

Cauzele pentru care ambreiajul patineaza sau nu cupleaza pot fi:

Pana se constata mai ales la deplasarea in priza directa si se datoreaza: existentei uleiului pe suprafetele de frecare ale discului de ambreiaj; reglarii incorecte a cursei libere a pedalei ambreiajului (fara joc); slabirii arcurilor de presiune sau decalirii acestora; uzurii accentuate a garniturilor de frecare; deteriorarii discului de ambreiaj; griparii rulmentului de presiune; deteriorarii niturilor de fixare a garniturilor de frecare; uzurii canelurilor din butucul discului de ambreiaj.schema ambreiaj

Ambreiajul patineaza datorita existentei uleiului pe suprafetele discului de ambreiaj
Se datoreaza patrunderii uleiului in ambreiaj, ca urmare a pierderilor de ulei de la motor pe la palierul principal, a ungerii prea abundente a rulmentului de presiune sau a turnarii unei cantitati prea mari de ulei in schimbatorul de viteze.
In aceasta situatie, forta de frecare se micsoreaza cu 40-50%, ambreiajul patinand.

Ambreiajul patineaza reglarii incorecte a cursei libere a pedalei ambreiajului
Defectiunea se refera la situatia in care cursa libera este foarte scurta sau nu exista de loc. Se constata la accelerarea brusca a motorului, cand automobilul se deplaseaza in priza directa: in cazul in care turatia arborelui cotit creste brusc, dar viteza de deplasare a automobilului ramane aproape aceeasi inseamna ca ambreiajul patineaza.

Datorita lipsei cursei libere a pedalei, furca ambreiajului apasa in permanenta pe rulmentul de presiune, acesta actioneaza parghiile de debreiere si astfel placa de presiune se departeaza de discul de ambreiaj. Ca urmare, intre cele doua vor aparea o alunecare si o frecare permanenta, care vor duce in final la deteriorarea garniturii.

Slabirea arcurilor de presiune sau decalirea acestora
Se datoreaza folosirii indelungate si a supraincalzirii acestora. Defectiunea determina eliberarea placii de presiune, ceea ce permite discului de ambreiaj sa alunece si sa se incalzeasca , fenomenul fiind asemanator lipsei jocului cursei libere.

Ambreiajul patineaza din cazua uzurii accentuate a garniturilor de ferodou
Din experienta a rezultat ca un disc de ambreiaj trebuie sa reziste la un rulaj mediu de 80000 km, daca exploatarea este una normala.
Cu toate acestea sunt numeroase cazurile cand apar uzuri premature datorita unei utilizari necorespunzatoare, a unei curse libere incorect reglate sau datorita slabirii arcurilor de presiune.

Sunt conducatori auto, care, la plecarea de pe loc apasa brusc si mult pedala de acceleratie in timp ce pe cea de ambreiaj o elibereaza lent. In astfel de situatii garniturile de frictiune ale discului de ambreiaj se freaca puternic de placa de presiune si de volanta; frecarea uzeaza materialul din ferodou sau il incalzeste pana la limita de carbonizare. O alta situatie intalnita o reprezinta incercarea de marire in timp scurt a vitezei de deplasare a automobilului, prin debreiere, accelerare puternica si apoi ambreiere. Rezultatul este patinarea discului intre placa de presiune si volanta.

Ambreiajul patineaza din cauza deteriorarii discului de ambreiaj
Defectiunea are ca efect oprirea automobilului sau deplasarea lui cu viteza foarte mica si se datoreaza obosirii materialului, manipularii si montarii incorecte sau necentrarii volantei motorului, franarii brutale, fara a debreia si montarii unor arcuri prea tari. In aceasta situatie se intrerupe legatura dintre motor si restul organelor de transmisie.
cauza pentru care ambreiajul patineaza

Ambreiajul patineaza datorita griparii rulmentului de presiune
Rulmentul de presiune trebuie sa se afle in pozitie de repaus la circa 2-3 mm de parghiile de debreiere ale placii de presiune. Uzura sa normala are loc dupa aproximativ 100000 km parcursi. Uzura permanenta apare ca urmare a curatirii motorului si a carcasei ambreiajului cu diferite substante, fara ca in prealabil sa se fi astupat orificiul acesteia; ele ajung la rulment si produc uzura lui.

Suprimarea distantei de 2-3 mm pana la parghiile de debreiere (adica a jocului liber al pedalei) duce la un contact permanent al rulmentului cu acestea si in consecinta, la rotirea lui continua, ceea ce va avea ca rezultat supraincalzirea si uzura sa rapida. Un fenomen similar are loc si in cazul asteptarii la semafoare cu pedala ambreiajului in pozitia ”debreiat” si cu primul etaj al schimbatorului de viteze cuplat.
Defectiunea este insotita de un zgomot asemanator suieratului, de tonalitate mai inalta sau mai joasa, in functie de intensitatea griparii.

Deteriorarea niturilor de fixare a garniturilor de ferodou
Se datoreaza slabirii niturilor, ca urmare a functionarii cu socuri a ambreiajului sau a montarii gresite. Defectiunea se produce treptat si este insotita de socuri si de zgomote metalice puternice.

Uzura canelurilor din butucul discului de ambreiaj
Defectiunea este favorizata de miscarea pe care o face butucul cand schimbatorul de viteze nu este centrat fata de motor (nu este realizata coaxialitatea dintre arborele primar si arborele cotit). Defectiunea are ca urmare desfacerea legaturii dintre motor si organele transmisiei si duce la oprirea automobilului.
Structura interna ambreiaj


One thought on “Ambreiajul patineaza sau nu cupleaza

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*