Filtru de particule motoare Diesel (DPF)

Un filtru de particule diesel (sau DPF) este un dispozitiv conceput pentru a elimina particule eliberate dupa ardere sau funinginea din gazele de evacuare a unui motor diesel.Functionare Filtru de particule DPFStandardele emisiilor de gaze pentru masinile noi au necesitat in mod eficient montarea unui filtru de particule in evacuare masinilor diesel incepand cu anul 2009, atunci cand standardul “Euro 5”, a intrat în vigoare. De fapt, mai multe masini inmatriculate inainte de 2009 aveau deja montate filtru de particule, in așteptarea modificarii standardelor.

Mod de functionare filtru de particule

Acest filtru de particule elimina particulele nocive, de obicei in jur de 85%, dar in anumite conditii se poate atinge o eficienta de aproape 100%. Unele filtre sunt de unica folosinta, destinate eliminarii si inlocuirii odata ce s-au umplut de cenusa acumulata. Alele sunt concepute pentru a arde particule acumulate fie pasiv prin folosirea unui catalizator, fie prin mijloace active, cum ar fi un arzator de combustibil care incalzeste filtrul la temperatura de ardere a funinginii. Acest lucru este realizat prin programarea motorului (atunci cand filtrul este plin) pentru a intra intr-un mod care ridica temperatura de evacuare impreuna cu un injector de combustibil suplimentar in fluxul de evacuare care injecteaza combustibil sa reacționeze cu un element catalizator cu scopul de a arde funinginea acumulata si sa o transforme in cenusa, sau prin alte metode.
Acest mecanism este cunoscut sub numele de “regenerare filtru”. Curatarea este, de asemenea, necesara ca parte a intreținerii periodice, si trebuie sa se faca cu grija pentru a evita deteriorarea filtrului. Procesul de regenerare are loc la viteze si turatii mai mari decat pot fi, de regula, atinse pe strazile orasului; vehiculele care circula exclusiv la viteze si turatii mici in traficul urban pot solicita excursii periodice la viteze si turatii mai mari pentru a putea curata filtrul DPF.
Daca soferul ignora lumina de avertizare si asteapta prea mult timp pentru a mari viteza si turatia vehiculului la cele indicate de producator, DPF nu poate regenera in mod corespunzător, si continuand rularea in acest mod, s-ar putea strica filtrul DPF complet, fiind nevoie sa fie inlocuit. Un astfel de filtru de particule nou este extrem de scump, in general cu prețuri de peste 1.500 de euro. Exista, insa, si posibilitatea inlocuirii filtrului de particule cu unul second-hand sau cu unul aftermarket, dar problemele pot sa reapara oricand.
Unele motoare diesel mai noi pot efectua, de asemenea, ceea ce se numește o regenerare parcata (Parked Regeneration), in acest caz motorul creste turatia la aproximativ 1400 RPM in timp ce masina este parcata, crescand, astfel, temperatura gazelor de evacuare.

Variante de filtre DPF
Spre deosebire de un convertor catalitic, care este un dispozitiv de curgere continua, un DPF retine particule mai mari din gazul de evacuare prin fortarea acestuia sa curga prin filtru; Cu toate acestea, DPF nu reține particule mici iar DPF-urile fara intreținere sparg particulele mai mari in altele mai mici. Există o varietate de tehnologii ale filtrelor de particule la motoarele diesel pe piata. Fiecare este conceput in jurul unor cerinte similare:
– Filtrare fina
– Cadere minima de presiune
– Cost redus
– Adecvare pentru productia in masa
– Durabilitate in timp

Mai jos puteti viziona un filmulet cu principiul de functionare al filtrelor de particule (DPF):


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*