Lichidul de racire, mentenanta sistemului de racire

lichidul de racireSistemul de racire
Sistemul de racire este umplut cu un lichid de racire din apa si 40% aditiv de racire. Acest amestec ofera nu numai protectia necesara la inghet pana la -25 grade C, ci protejeaza, inainte de toate, componentele din metal usor, din sistemul de racire, impotriva coroziunii. In plus, impiedica formarea calcarului si ridica punctul de fierbere al lichidului de racire. De aceea, concentratia pentru lichidul de racire nu trebuie micsorata prin completare cu apa in anotimpul cald sau in tari calde. Procentul aditivului trebuie sa fie minim 40%, maxim 60%.
Daca din motive climatice este necesara o protectie mai mare la inghet, se poate mari adaosul de G 12, dar numai pana la 60% (protectia la inghet se reduce iarasi si, in plus, efectul racirii se micsoreaza).
Pierderi de lichid de racire
In primul rand, pierderile din lichidul de racire sunt cauzate de neetanseitatile din sistem. In acest caz, sistemul trebuie verificat la un service auto. Nu este suficient numai sa completati cu lichid de racire. La sistemele etanse, pierderile se pot produce din cauza incalzirii sistemului. Lichidul va fierbe si va fi impins in afara sistemului de racire.

Aditiv in lichidul de racire

Se poate utiliza numai aditiv G 12 (lichid antigel pe baza de glycol cu aditivi de protectie la coroziune) respectiv un adaos. Utilizarea unor aditivi necorespunzatori la lichidul de racire pot influenta negativ inainte de toate efectul protectiei la coroziune. Corodarile ce iau nastere pot duce la pierderea lichidului de racire si, ca urmare, la avarierea grava a motorului.
Atentie! Lichidul de racire si aditivii sunt daunatori pentru sanatate! Din acestmotiv aditivii se tin in vasul original si nu se lasa la indemana copiilor. Daca trebuie ca lichidul de racire sa fie scurs din sistem, acesta se va recupera si depozita corespunzator.
Lichidul de racire, odata scurs din motor, in conditii normale, nu trebuie reutilizat, ci trebuie sa fie indepartat conform normelor de protectie a mediului.
sistemul de racireVerificarea nivelului lichidului de racire
Inaintea efectuarii lucrarilor la motor sau in compartimentul motor, observati si respectati toate avertizmentele de mai sus.
Nivelul corect pentru lichidul de racire este important pentru buna functionare a sistemului de racire. De aceea nivelul acestuia trebuie verificat regulamentar. Nivelul lichidului de racire poate fi verificat corect numai cand motorul este oprit. Pozitia vasului de expansiune se vede in figura de mai sus. Pentru verificarea nivelului lichidului de racire nu e necesar sa se scoata capacul vasului de expansiune, deoarece acesta este transparent. Lichidul de racire trebuie sa se gaseasca, cand motorul este rece, intre marcajele de maxim si de minim ale recipientului. Cand motorul este cald, poate sa se gaseasca si putin deasupra marcajului.
Completarea cu lichid de racire.
Atentie! Capacul vasului de expansiune nu se deschide cand motorul e fierbinte – pericol de oparire, sistemul de racire se afla sub presiune!
Pentru completare utilizati numai lichid de racire nou.
In primul rand opriti motorul si lasati-l sa se raceasca. Apoi acoperiti capacul vasului de expansiune cu o laveta si desurubati spre stanga cu precautie capacul. Daca nu exita la dispozitie aditiv G 12, in principiu nu trebuie introdus nici un alt aditiv. In acest caz se utilizeaza numai apa, iar proportia corecta de amestec sa stabileste iarasi imediat ce este posibil cu aditivul corespunzator.
La pierderi mari de lichid de racire completarea se face numai cand motorul este rece, pentru a evita avarierea motorului.
Nu se adauga peste marcaj: La incalzire surplusul de lichid de racire va fi impis in afara sistemului de racire prin ventilul de suprapresiune din capac! Capacul se insurubeazza din nou strans.
Indicatie importanta:
In nici un caz G 12 (culoare violet) nu se amesteca cu alti aditivi G 11 sau G 12 (culoare rosie). G 12 din vasul de expansiune se recunoaste dupa culoarea violet. Daca lichidul din vasul de expansiune este maron, G 12 a fost amestecat cu alti aditivi! In acest caz lichidul de racire trebuie neaparat schimbat! In caz contrar, pot aparea disfunctionalitati sau defectarea motorului.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*