Notiuni generale de mecanica auto: Motorul

Motorul auto
  • Motorul – Ciclul motor in patru timpi

        Motorul cu explozie in patru timpi poate fi alimentat cu benzina, motorina sau gaz. Acesta este motorul cel mai des folosit la autovehiculele actuale.

Timpul I – Admisia
Incepe de la Punctul mort superior (PMS) al pistonului si se termina la Punctul mort inferior (PMI). In acest timp, supapa de admisie este deschisa, iar cea de evacuare este inchisa.

Motorul - admisia

Pistonul coboara si aspira:
– un amestec gazos aer-benzina
– numai aer, la motorul Diesel.Timpul II – Compresia
       Are loc pe durata cursei pistonului de la PMI la PMS. In tot acest timp, supapele de admisie si de evacuare sunt inchise.

Motorul auto - Compresia

 La sfarsitul compresiei, se declanseaza explozia:
–  prin scanteia produsa de bujie, care aprinde amestecul aer-benzina
– prin injectia de motorina, care se aprinde in contact cu aerul supraincalzit.Timpul III – Detenta (arderea) si destinderea
Pistonul se declanseaza de la PMS la PMI. Deoarece prin destinderea gazelor se produce un lucru mecanic, cursa pistonului corespunzatoare timpului III se numeste cursa motoare.
Motorul auto - detentaTimpul IV – Evacuarea
       Are loc in timpul cursei pistonului de la PMI la PMS si asigura eliminarea gazelor din camera de ardere. In acest timp supapa de admisie este inchisa, iar cea de evacuare este deschisa.
Motorul auto - evacuarea Motoarele pot fi cu 3, 4, 5, 6, 7, 8 si chiar cu mai multi cilindri.

  • Alimentarea

Acceleratia permite dozarea puterii motorului, controland astfel cantitatea de aer si de carburant.
Aerul
Aerul  patrunde  in ciclul motor  dupa ce in prealabil este filtrat de catre elementul filtrant.
Motorul cu filtru de aerCarburatorul
Este dozat si pulverizat:
– la motorul cu benzina, fie de catre carburator, fie de catre injector
– la motoarele Diesel de catre injector la o presiune foarte inalta

Motorul - Carburatorul

  • Racirea motorului

Temperatura din interiorul motorului poate atinge 2000°C in momentul combustiei. Este deci, necesara racirea pentru a evita dilatarea excesiva a pieselor, care ar genera distrugerea motorului.

Lichidul de racire circula in jurul cilindrilor, preia caldura in exces si apoi este racit in radiator. In perioada de iarna, lichidului de racire i se adauga antigel, pentru a preintampina inghetarea acestuia.

racire motor

  • Lubrifierea

Uleiul nu permite frecarea excesiva a pieselor metalice intre ele si, deci, griparea; uleiul elimina impuritatile si contribuie la racirea motorul.

Calitatea uleiului, proprietatile si nivelul acestuia sunt esentiale pentru buna functionare a motorului. Periodic, acesta trebuie inlocuit impreuna cu filtrul de ulei.

motorul - lubrifiereaSuccintele consideratii teoretice prezentate sunt necesare viitorilor conducatori auto pentru a intelege ce este un motor si cum este propulsat autovehiculul.

Citeste si despre:
Sasiul | Schema Cinematica | Transmisia | Suspensia | Sistemul De Franare | Sistemul de rulare


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*