Notiuni generale de mecanica auto: Sistemul de franare

Franele cu discSistemul de franare are urmatoarele functii:

– reducerea viteze
– asigura oprirea autovehicolului
– cand autovehicolul se afla intr-o treapta de viteza, sistemul de franare il poate mentine pe loc, daca este nevoie.

  • Frana principala (hidraulica)

       Comandata prin intermediul pedalei de frana, aceasta actioneaza simultan pe toate rotile vehicolului. Pedala deplaseaza un piston in cilindrul pompei de frana, iar presiunea se transfera prin intermediul lichidului de frana la dispozitivele situate la fiecare roata:
frana pe discuri, solidari fixati pe roti si placutele mobile;
frana pe tamburi, solidati fixati prin roti si pe ferodourile mobile.sistemul de franare

  • Frana de parcare (de mana)

        Se mai numeste “frana de stationare“. Actioneaza pe doua roti, de obicei pe cele din spate, prin intermediul unui cablu de frana, astfel incat placutele sau ferodourile preseaza pe discuri sau tamburi, blocandu-le
frana-de-mana

        Sistemul de franare a cunoscut o dezvoltare continua, astfel incat sa asigure o securitate cat mai mare la franare, indiferent de starea carosabilului, de viteza si alti factori.
Unul dintre aceste sisteme este ABS-ul. La cele mai multe vehicule, acesta contine un computer si un senzor de viteza pe fiecare roata. Daca la o franare brusca roata tindes sa se blocheze, sistemul reduce automat presiunea de franare, astfel incat aceasta va continua sa ruleze, avand aderenta la sol. In acest fel, directia ramane operativa, vehiculul nu derapeaza si poate fi controlat.
sistem-antiblocaj-ABS

Indicatie sistemul de franare: in timpul rularii pe carosabil foarte umed se recomanda actionarea franei din cand in cand, pentru a elibera discurile de frana de impuritati. Prin forta centrifugala este aruncata apa de pe discurile de frana insa ramane un strat subtire de silicon,de resturi de cauciuc,de unsoare si de impuritati,care diminueaza efectul de franare al acestora.

Citeste si despre:
Sasiul | Schema Cinematica | Motorul | Transmisia | Suspensia | Sistemul de rulare


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*